fredag 6. april 2018

Manchester United - votter. Nå med gratis mønster. Free pattern MUFC mittens

Har i lengre tid tenkt at jeg skulle ha postet mønsteret på disse vottene som jeg strikket for et par år siden. Bloggen har ikke akkurat vært førsteprioritet i en travel hverdag, men nå har det endelig blitt :)

Vottene er strikket i falk og mor Åse på strømpepinner 3 og 3 1/2. (Alle garn med lignende strikkefasthet kan brukes). Begynn med å legg opp 52 masker på pinnestr. 3. Strikk vrangbord slik som diagrammet på nederste bilde viser (jeg har strikket min vrangbord med vridde rette masker). Bytt så til pinnestr. 3 1/2 og begynn så å strikke mønsteret slik som de plansjene viser.

Mønsterplansje fremside av vott
Mønsterplansje for venstre bakside, husk å speilvende for høyrevott. I det blå feltet strikkes tommelmønsteret du finner nedenfor.
 Til venstre er mønsteret for utsiden av tommelen (på innsiden har jeg bare vekslet på gul og rød annenhver maske slik som på vottens bakside.) Det økes en maske på hver side av tommelen hver fjerde omgang. Til høyre er fargeoversikt for vrangborden nederst på votten, begynn nederst og jobb deg oppover.
Post gjerne bilder av dine votter om du velger å prøve deg på mønsteret mitt, kjempemorsomt å kunne få se hva dere har fått laget 😃

7 kommentarer:

  1. Hvilken størrelse er denne oppskriften laget for? Min svigersønn vil elske disse!

    Hilsen Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grethe. Det kommer Ann på strikkefastheten din, jeg strikket med falk og da ble de liten herrestørrelse. Men jeg strikker ganske fast da 😊

      Slett
    2. Hei til en 9 åring strikke fast 22-23m=10cm hvormye skal jeg ha maske

      Slett
  2. Hei,
    Dette mønsteret lagde jeg tilbake i 2011. Jeg har ikke gitt noen tillatelser som tilsier at det kan kopieres, ei heller videreselges eller publiseres noen steder.
    Mvh Line Johansen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Line. Dette mønsteret har jeg tegnet selv etter inspirasjon etter flere broderier, votter, sokker jeg har sett bilder av på nett. Jeg har ikke tatt noe mønster fra deg og publisert dette som mitt eget. Beklager om du synes mønsteret mitt ligner ditt, men dette er en kjent logo som ikke kan gjøres på så mange måter eller i så mange farger.

      Slett
  3. Takk for flott mønster! Har nå strikket en kjempestor, samt et par i vanlig størrelse. Skjønte ikke bæra av kilen, da jeg aldri har strikket slikt, så den droppet jeg. Holder på med neste par og har faktisk lært meg kile via ei fabelaktig side på nettet.

    SvarSlett