torsdag 6. mars 2014

Min versjon av OL-luen 2014 ( med oppskrift )

Er vel liten tvil om at de kjempefine luene til de norske utøverne i OL har blitt en stor hit rundt om i landet. Både mann og barn erklærte raskt at sånne kunne de ha tenkt seg, så da var det bare å finne frem heklekrok og prøve få tak i garn. Orginalgarnet var selvfølgelig utsolgt over alt, så endte opp med å kjøpe drops baby merino i stedet. Et fantastisk garn.

Måtte prøve og feile litt med ulike teknikker før jeg endte opp med luer jeg ble fornøyd med. Her ser du to av de ferdige luene. Oppskrift på min endelige versjon (den største luen) finner du under bildene :)

Den største utgaven er heklet med doble fastmasker, noe jeg synes ble kjempefint.
Den minste er heklet med halvstaver (ikke fullt så fornøyd med den)

Her ser du forskjellen på strukturen i heklingen litt bedre.











Luene hekles nedenfra og opp med dobbelt garn.

Garn: Rødt og lyseblått (eller de fargene du måtte ønske) i vanlig "babygarn-tykkelse"
Heklekrok: Str 4mm (og evnt 6mm)

Forkortelser:
LM: Luftmasker
HST Halvstav
DFM: Doble fastmasker
FELL:Du feller ved å hekle en DFM i de to neste maskene i stedet for å begynne i forrige maske.

Begynn med å hekle overdrevent løse LM. For å få dem løse nok pleier jeg bruke heklekrok som er 6 mm til dette. Hvor mange masker avhenger av ønsket størrelse på luen. Med min heklefasthet begynte jeg med 70 masker til herre og 60 masker passet perfekt til 12-åringen. Resten av luen hekler jeg med heklekrok på 4 mm.

Luen hekles rundt og rundt. Først to runder HST i rødt garn. Fest tråden og bytt til lyseblått garn. Gå over til å hekle DFM rundt og rundt til luen begynner nærme seg ønsket lengde (den kan gjerne være litt "baggy" så ha litt ekstra lengde på den)

Felling: Jeg pleier feste en maskemarkør for å markere hvor jeg begynner å felle. Om du ikke har et rundt maskeantall (50, 60, 70 osv) bruker du en runde til å felle ned til dette.  I eksempelet nedenfor tar jeg utgangspunkt i en lue heklet på 70 masker. Har du mindre masker begynner du bare fellingen der jeg har kommet til det antallet du har.

1) *FELL, 5 DFM* Gjenta fra * til * runden ut (=60 masker)
2) DFM
3) *FELL, 4 DFM* Gjenta fra * til * runden ut (=50 masker)
4) DFM
5) *FELL, 3 DFM* Gjenta fra * til * runden ut (=40 masker)
6) DFM
7) *FELL, 2 DFM* Gjenta fra * til * runden ut (=30 masker)
8) *FELL, 1 DFM* Gjenta fra * til * runden ut (=20 masker)
9) FELL hele runden (=10 masker)
10) FELL hele runden (=5 masker)
Trekk tråden gjennom de resterende maskene og stram godt




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar